Полезна и практична информация за бъдещи и настоящи майки

Какво е дислексия?

Дислексията (dis-LEK-see-uh) е вид учене с трудности. Дете с учене с трудности има затруднения в обработката на думи или числа. Дислексията е термин, използван, когато хората имат проблеми с научаването на четене, въпреки че са достатъчно умни и искат да учат.

Какви са причините за дислексията?

Дислексията не е болест. Това е състояние, с което човек се ражда, и често е наследствено. Хората с дислексия не са глупави или мързеливи. Повечето имат среден или над средния интелект и работят много усърдно, за да преодолеят проблемите с четенето.

Изследванията показват, че дислексията се дължи на разлика в начина, по който мозъкът обработва информация. Изображения на мозъка показват, че когато хора с дислексия четат, те използват различни части на мозъка в сравнение с хора без дислексия. Тези изображения също показват, че мозъците на хора с дислексия не работят ефективно по време на четене, което прави четенето да изглежда като бавна и трудна работа.

Какво се случва при дислексия?

Повечето деца започват да учат да четат, като учат как звуците на речта образуват думи (фонемно осъзнаване) и след това свързват тези звуци с букви от азбуката (фонетика). След това те научават как да комбинират тези звуци в думи и в крайна сметка могат да разпознават думи, които са виждали многократно.

Четенето е малко като карането на велосипед: изисква извършване на много действия едновременно с прецизно времево разпределение. С практиката, типичните читатели постепенно научават да четат думи автоматично, така че да могат да съсредоточат умствената си енергия върху разбирането и запомнянето на това, което са прочели.

Децата с дислексия обаче имат затруднения с фонемното осъзнаване и фонетиката. Така четенето не става автоматично и остава бавно и мъчително. Когато дете среща трудности с тези основни стъпки в четенето, разбирането неизменно страда и разочарованието е вероятно.

Общоприето е, че буквите или думите изглеждат обърнати — например “was” изглежда като “saw”. Този проблем може да бъде част от дислексията, но объркванията са много чести при деца до първи или втори клас, а не само при деца с дислексия. Основният проблем за децата с дислексия е във фонемното осъзнаване, фонетиката и бързото разпознаване на думи.

Какви са признаците на дислексия?

При деца в предучилищна и начална училищна възраст, някои признаци на дислексия могат да включват проблеми с:

  • учене на говорене
  • произнасяне на по-дълги думи
  • римуване
  • научаване на азбучната последователност, дните от седмицата, цветове, форми и числа
  • научаване на имена и звуци на буквите
  • научаване на четене и писане на собственото име
  • идентифициране на срички (например “cow–boy” в “cowboy”) и речеви звуци (фонеми: b-a-t в “bat”) в думи
  • звукоизговаряне на прости думи
  • четене и изписване на думи с правилна последователност на буквите (“top” вместо “pot”)
  • ръкопис и фини моторни умения

По-големите деца, тийнейджъри и възрастни може да имат същите признаци на дислексия и вероятно ще:

  • четат и изписват значително под нивото на класа
  • избягват четенето и писането
  • работят бавно по задачи и тестове за четене и писане
  • имат затруднения с ученето на чужд език

Как се диагностицира дислексията?

Дислексията обикновено се открива по време на началното училище. В някои случаи, тя не става очевидна, докато детето не стане по-голямо и не се очаква да чете и разбира по-дълги и сложни материали. Постоянните проблеми с напредналото четене и правописа могат да бъдат признаци, че умно тийнейджърче има дислексия.

Дислексията може да бъде формално диагностицирана само чрез цялостна оценка от специалист по четене или психолог, както в училище, така и в общността. Педиатрите често знаят признаците на дислексията и могат да насочат семействата към подходяща помощ.

Забавянето на помощта за деца с дислексия може да създаде по-голям проблем с четенето и спад в самооценката. Затова е важно да се разпознават симптомите рано в началното училище и да се започне специализирано четене веднага.

Как се управлява дислексията?

За щастие, с подходяща помощ, повечето деца с дислексия могат да научат да четат и да развият стратегии, които им позволяват да останат в обикновен клас.

Обикновено те работят с обучен учител, репетитор или специалист по четене, за да научат как да четат, пишат и управляват състоянието. Учителят на детето, психологът или педиатърът могат да препоръчат академичен терапевт — също наричан образователен терапевт или терапевт по академичен език, който е обучен да работи с деца с дислексия.

Какво друго трябва да знам?

Децата с дислексия може да се чувстват по-малко умни от връстниците си, защото им е трудно да настигнат. Докато преминават през началното училище, проблемите могат да се задълбочават, тъй като четенето става все по-важно за ученето. В резултат на това децата могат да загубят интерес към училище.

Децата, които имат затруднения, често избягват четенето, защото е трудно или стресиращо. Така те пропускат ценна практика по четене и остават по-назад от своите съученици.

Важно е да подкрепяте усилията на детето си, като насърчавате и помагате в четенето у дома. Също така се опитайте да дадете на детето си възможности да изгражда увереност и да постига успех в други области, като спорт, хобита, музика, изкуство и драма. Художници, спортисти, учени, предприемачи, лекари, юристи и държавници са успели да постигнат велики неща, въпреки трудностите с четенето.

Ако смятате, че детето ви може да има дислексия, говорете с вашия лекар, учителя на детето или специалиста по четене. Колкото по-скоро бъде открит проблемът с четенето, толкова по-скоро детето ви може да получи правилната помощ.