Практическо ръководство от психолог – Част 1
Въпросът за всеобхватното, компетентно и здравословно развитие на детето отдавна заема ключово място в класацията на актуалните теми.
Да дадеш най-доброто на детето си означава да го обичаш, да разбереш през какви етапи от развитието преминава, в какво се проявяват неговите водещи нужди и как поведението на родителите може да повлияе на формирането на неговия физически, емоционален и психологически потенциал.
До 5-годишна възраст детето развива важни умения и способности, както и изгражда житейски сценарий, взема важни ранни решения, въз основа на които човек ще действа и ще взаимодейства със света в по-късен етап от живота си.
От раждането до петгодишна възраст детето преминава през четири етапа на своето развитие:
– 0 до 6 месеца – етап на съществуване;
– 6 месеца до 1,5 години – етап на действие;
– 1,5 години до 3 години – етапът на мислене;
– от 3 до 5-6 години – етап на идентичност и сила.
Нека разгледаме по-отблизо всеки от етапите на развитието на детето и да дефинираме основните задачи за здравословното и пълноценното му развитие.
ЕТАП НА СЪЩЕСТВУВАНЕ (ОТ 0 ДО 6 МЕСЕЦА)
Настроението и самосъзнанието, с които детето идва на бял свят, разбира се, зависят от това как е протекло развитието на плода, как се е чувствала майката, дали е трябвало да изтърпи някакви емоционални сътресения.
Изключително важно е в утробата детето да не усеща липса на кислород, да получава достатъчно хранителни вещества, витамини, омега-3 мастни киселини. Това е от съществено значение, тъй като мастните киселини са необходими за изграждането на мозъчните клетки.
Детето идва на този свят абсолютно безпомощно и беззащитно, както на физическо, така и на психологическо ниво. И то ще трябва да научи как работи този свят, да научи неговите правила и да се научи да взаимодейства със себе си и другите. Във всички тези процеси водеща роля имат родителската подкрепа, стабилността и способността да отговори на водещите нужди на детето, да го научи да се справя самостоятелно, да бъде здравословен пример за малкото човече.
Етапът на съществуване е периодът, в който мъничето взема едно от най-важните си решения: решението да ЖИВЕЕ.
От 0 до 6 месеца бебето е напълно зависимо ( в добрия смисъл на думата ) и е в здравословна симбиоза с майка си. Това означава, че то поглъща и приема всички нюанси и аспекти на света, всички негови послания – както положителни, така и отрицателни, чрез състоянието на майката. От нейното психологическо, емоционално и физическо състояние зависи състоянието на бебето.
Затова е изключително важно майката да се чувства комфортно, да има възможност да си почине и да задоволи нуждите си от подкрепа, грижи и безопасност.
Типично поведение на бебето през този период:
– издава различни звуци от „мъркане“ до пронизителни писъци;
– подарява първата усмивка и първите нежни докосвания на себе си и другите членове на семейството – усвоява чувствата на привързаност и любов;
– внимателно гледа и реагира на лица, особено на очите – така то изучава емоционалната сфера, учи се да различава и разпознава настроенията;
– имитира.
На етапа на съществуване детето научава следните важни уроци:
– да извика помощ, когато има нужда от нещо;
– да поиска физически контакт чрез звуци или плач;
– за да създадете емоционална връзка, научава се да се доверява на грижите на родителите си.
Основната задача на родителите през този период е да осигурят здравословна среда. Това означава да отговаряте на нуждите на детето и разбира се, да не се страхувате да потърсите помощ, подкрепа, да намерите варианти за получаване на нова, компетентна информация от специалисти, ако не сте сигурни или чувствате липса на знания за това как да се грижите за детето си.
Категорично, човек не трябва да отговаря на призива на детето нервно, ядосано, както и не трябва да игнорира или наказва детето.
Здравословното и хармонично преминаване на този етап от детето служи като основа за важни решения: да живее, да вярва на хората, да бъде щастливо, спокойно и да очаква, че нуждите му ще бъдат удовлетворени.
ЕТАП НА ДЕЙСТВИЕ (6-18 МЕСЕЦА)
Времето, когато детето реши, че е възможно да се довери на другите, че е безопасно и интересно да изследваш света, че можеш да се довериш на чувствата си, да си наясно със своите знания, да бъдеш креативен и активен и да получиш подкрепа, докато правиш всичко това.
Ако на този етап детето не получи подкрепа от родителите и не вижда възможност да задоволи водещите си нужди, ранните му решения могат да варират от „ Ще унищожа или ще плача “ до „ Няма да правя нищо или ще искам да взема всичко”.
Типично поведение на бебето през този период:
– проявява любопитство, но бързо се разсейва,
– иска независимост,
– призовава за помощ от родител (или бавачка), когато има нужда,
– може да започне да използва думи в средата и края на този етап.
По време на етапа на действие детето научава:
– да изследва и усеща света около себе си,
– развива сетивно възприятие, използвайки всички сетива,
– започва да се доверява на другите и на себе си,
– знае, че ще получи помощ в трудни моменти,
– започва да разбира, че има избор и че не всички проблеми са лесно решими,
– развива инициатива.
Много родители очакват, че детето ще започне да ходи бързо до гърнето, но това умение идва малко по-късно, обикновено между първата и втората годинка.
Основната задача на родителите през този период е да продължат да създават атмосфера на любов и безопасна среда за бебето, да го предпазват от вреда, да насърчават и подкрепят детето, да обменят грижовни докосвания.
На този етап от развитието бебето използва всички сетива, за да задоволи нуждата от изследвания и да реши основните си задачи. Следователно правилното родителско решение е да не изолира детето от света и да не пречи на изследователския му инстинкт, а да направи света около детето безопасен, да подкрепи и задоволи неговите нужди.
В никакъв случай не критикувайте и не засрамвайте детето, не му крещете силно и не го наказвайте строго за грешки или невъзможност да направи каквото и да било.
Здравото и хармонично преминаване на детето през етапа на действие служи като основа за важни решения: да прави, създава, твори.