Коя е Невена Басарова, какво не знаем за нея и какво ви вдъхновява и мотивира в днешните динамични времена?
Юрист по образование, добротворец по призвание. Пътешественик по дух, с винаги усмихната душа, вярваща в човешката доброта. Майка на две момчета на 3 и 13, експерт по социален етикет, сертифициран треньор по емоционална интелигентност, TEDx лектор и създател на Първа детска академия за добри обноски. Автор на бестселъра “Детска академия за добри обноски” и активната книга “Упражения по етикет”. Вдъхновение черпя от моите възпитаници в Първа детска академия за добри обноски, от (по)читателите си, от тяхната обич, прегръдки, доверие, ентизуазъм да бъдат добри и да се учат на добри обноски; от усмихнатите снимки с книгите ми, които държат в ръцете си с обич и вълнение, изпратени ми от деца и родители, със стотиците лични и поименни пожелания. Не на последно място, силен мотиватор са и двамата ми синове – Александър и Кристиан. За по-добро, по-щастливо и по успешно бъдеще за всички български деца.
Какво представлява Детската академия за добри обноски и как се роди идеята за създаването й?
Първа детска академия за добри обноски е училище по етикет, където деца, тийнейджъри и техните родители се обучават как да се държат в обществото, да спазват добрите маниери и правилата за поведение. Идеята се роди няколко години след като станах майка за първи път, когато лично и “нагледно” видях пропуските в общуването между децата на площадката, бой за играчка, детски сълзи, заради обида, объркани и изнервени майки, които се колебаят как точно да реагират в такава ситуация, че да защитят детето си, но да уважат и “чуждото.” Почти всеки български родител говори поне един чужд език, умее да плува и танцува, но въпреки това записва детето си да посещава такива курсове. Защо да няма и училище за добри обноски в помощ и подкрепа на майки и татковци в нелеката задача да възпитават децата си като успешни и щастливи личности?!…
От каква възраст е добре да започнем да учим детето си на навици и обноски?
Колкото по-рано, толкова по-добре. Много по-лесно е да изградиш един правилен навик в крехка възраст, отколкото да бъде променен по-късно. Затова е добре още в детското столче за хранене да му слагаме салфетка, виличка и лъжичка, та дори и ножче (има красиви детски сетове с анимационни герои, които са абсолютно безопасни за децата), и да им показваме правилен захват, а не да се налага в първи клас да му правим забележка и то обичайно пред хора, защото на нас самите ни е неудобно пред приятели, че детето ни не умее да държи вилицата правилно.
Как най-лесно се учат децата на добри обноски?
Чрез личен родителски пример още в най-ранна детска възраст започва “неподозираното преподаване” на добри обноски. Да поздравим, когато влезем някъде, да си измием ръцете, когато се приберем или преди хранене, подреждането у дома, взаимното уважение в семейството. Думите, които използват родителите стават част от речника на малките деца. Поведението, което имаме в различни ситуации – например, ако някой ни отнеме предимство на пътя и го наругаем грубо. Децата са наше съвършено огледало. В Академия за добри обноски залагам на мотивацията, детските емоции и интерактивните игри за усвояването на учтиви думи и вежливо поведение.
Предлагате ли онлайн варианти за децата извън София?
Онлайн академия за добри обноски създадох повече от година преди началото на пандемията, когато онлайн обучението се превърна единствено възможен и повсеместен вариант за получаване на нови знания. Имам записани видеа, качени на платформа във виртуалното пространство. Отделно провеждам и консултации на живо през зуум, вайбър, скайп. Работя с много българчета, които живеят в чужбина – САЩ, ЮАР, Дубай, Швеция и др. Организирала съм и присъствени обучения за деца и в Пловдив, Сандански, Благоевград, Плевен.
Колко е важна точността за възрастни и деца и от малки ли трябва да учим децата си да бъдат точни и навреме?
Времевата точност е онзи на пръв поглед невидим критерий, по който си избираме и приятели, и бизнес партньори цял живот. Защото, ако едно дете е достатъчно отговорно и организирано, за да дойде навреме за кино или рожден ден днес, утре като възрастен това ще е ценно и уважавано негово качество в бизнес или партньорски отношения. В Академия за добри обноски, както и в книгите си, съм отделила точността в специална тема. Отделно, поставям и акцент върху точността във взаимоотношенията между децата, а именно даване на дума и спазване на обещания. Защото така постъпват добрите приятели и всички доблестни хора.
Доста родители в по-малките населени места разчитат основно за възпитанието на децата си на баба и дядо. Доколко това е добре в днешния технологичен свят, където всичко е бързо, лесно и остарели ли са разбиранията на баба и дядо за възпитание на децата?
Баба и дядо са едни от най-специалните хора за всяко дете и всеки възрастен. И преди, и сега те имат ключова роля при отглеждането на малчуганите. Разбира се, че те са и хората, които най-много ги глезят. Оттам идва “мама не ми дава, но при баба всичко може”. По-възрастните хора, може да не познават добре технологичния свят, но те имат морала и човешките ценности, от които сегашните децата имат изключителна нужда. Те са вечни и би чудесно да се предават от поколение на поколение. Що се отнася до остарелите разбирания, те винаги могат да бъдат “актуализирани” от мама и тате, с разговори и обяснения. Защото на кого другиго можем да се доверим напълно, ако не на собствените си родители…
Децата трябва ли да имат ясни правила или е добре да има баланс между налагането на правила и оставянето на детето само да решава в определени ситуации? Къде е границата между правилата и свободата?
Вечният въпрос и вечната дилема! На помощ идва моята иновативна методика „Гъвкава дисциплина“, с помощта на която децата се възпитават в уважение към правилата и в същото време имат свободата и простора да се развиват. Чрез нея работя в Академия за добри обноски и по която възпитавам и своите деца. В методиката на “гъвкавата дисциплина” разделям правилата на три групи – мои, твои и наши. “Мои” са твърдите правила, от които като родители не категорично не отстъпваме. Те зависят от приоритетите и ценностите на всеки родител. “Наши” са правилата, които определяме заедно с детето. Те са продукт на консенсус и дискусия. С тяхна помощ можем да дадем възможност на детето да се научи да взема решения, но и да уважава нуждите и желанията на родителя. “Твои” са правилата, които лично детето е наложило. Ако правилото на родителя е, че играчките на детето трябва да бъдат прибрани в шкаф, то подредбата им е резултат на избора на детето. Свободата на избор дава и свобода на въображението на детето.
Трябва ли да има специални часове по добри обноски и в училище?
Категорично да! Има изключителен интерес по темата за добрите обноски, както от директори и учители в училища, така и в детски градини. Все по-често съм канена като лектор и автор на най-продаваните книги по етикет за деца, при това не само в София. На децата им е много интересно, задават десетки въпроси, особено, когато темата е относно, приятелствата, етикет при хранене, осъзнаване и управление на емоциите.
Вашите съвети и пожелания към родителите?
Всяко дете е различно и има нужда от различен подход при възпитанието му. Но всяко дете има нужда да се чувство обичано, подкрепяно, изслушвано и има нужда от внимание повече, отколкото от подаръци и почивки в луксозни хотели. Общувайте с децата си, мили родители! Спечелете тяхното доверие! Давайте им възможност да бъдат отговорни и самостоятелни. Спазвайте обещанията, които давате винаги и искайте същото от децата си! Не поставяйте знак за тъждественост между непослушното и невъзпитаното дете. Първото е темперамент, второто е отговорност и задача на всеки родител – да покаже и научи детето си кое поведение е адекватното и кое не е препоръчително. И най-вече да мотивират децата да спазват правилата за добро поведение. Желанието на всеки родител е да направи детето си щастливо. Децата изпитват подобни нужди спрямо родителите си. Пълноценното общуване с тях, нашите похвали, както и да “влезем в техните обувки” са изключително важни, защото им показват, че се гордеем с тях, ценим усилията и креативността им. Поставянето на фокус върху положителното, споделянето му с близки, стимулира развитието на децата ни.