Автор: Боряна Мургина, Логопед
Речта се овладява чрез механизма на имитацията. Липсата и говори за изоставяне в психическото развитие. Източник за развитие на детската реч е възрастният, а това става чрез показване и назоваване на различни неща или съвместни действия между детето и възрастния.
Променен е само начинът на отглеждане, което води след себе си съществени отклонения в уменията на децата на една и съща възраст в днешно време. Факт е, че всяко дете следва собствен темп на развитие, но има определен краен срок, в който всяко дете трябва да постигне дадени умения.
Кога ще проговори детето?
Много често в логопедичният кабинет се чува въпросът „Кога ще проговори детето?“ и оттам нататък започва едно голямо обяснение какво представлява процесът на проговаряне. Това е един много дълъг път, който бебетата извървяват, докато преминават през различни етапи и развиват различни умения.
Между 1 и 2 месец се тренира
Задържането на погледа се тренира с поставяне на предмети и играчки пред детето, но трябва да имаме предвид, че в тази възраст то фокусира на разстояние едва около 25-30 см. от очите – т.е. добре е да са на такова разстояние – например, играчките над леглото да не бъдат директно над главичката, а по-скоро на нивото на корема.
Но е важно, когато общуваме с детето да сме напълно отдадени на това и цялото ни внимание да е насочено към него. Дори и да извършваме някаква физическа дейност, може тя да е „тема за разговор“ с бебето. Например, когато го преобличаме, вместо да сме фокусирани в дрехите, може да използваме момента, за да обясним колко хубаво ще изглежда с новите дрешки, като използваме подходяща мимика и интонация. Дори и да не разбира думите, бебето ще „улови“ приятните нотки в гласа ни, което ще доведе до положителни емоции у него.
Като тренирате едно умение, подготвяте детето за следващото умение. В случая: за да може да общувате с детето и то да реагира с усмивка и звуци, както и да проследява с поглед, то трябва да може да фиксира слухов дразнител и да се заслушва. Тоест, трябва да чува. Възприемането на слух е важно не само за разпознаване на звуци и шумове от околния свят, но на по-късен етап – и за разпознаване и разграничаване на говорните звукове, което пък от своя страна е необходимо умение за правилното развитие на писмената реч.
Важно : Родителите не трябва да говорят а бебешки , а на правилен книжовен език . Когато детето иска нещо и говори с жестове дърпа ви за ръката и казва „ъъъ“ искате да го каже с думи.
Ранно включване на екраните : забранява се до 3 години гледането на телевизия и до 5г по половин час.
Късното захранване – Включването на храна с друга консистенция / различна от течната / е важно за проговарянето , тъй като се променя мускулатурата на лицето.
Продължително лежане в шезлонг, кресло или количка намалява силата на коремната мускулатура.
Липса на четене.
Редовното четене на книжки увеличава пасивния и активния речник , засилва концентрацията и вниманието насърчава общуването.
Ранното включване на чужд език- забавя научаването на родния език.
Употреба на биберон залъгалка – ограничава възможността езикът да се движи и така неусетно забавя говорното развитие.
През третия месец
Бебето расте, съответно и нуждата от внимание към него расте. Често то ще предпочете да наблюдава какво прави майка му, отколкото да бъде оставено само в кошарката и това е съвсем нормално. За да можете хем да вършите започната дейност, хем бебето да е спокойно, поставете го така, че да наблюдава какво правите и не пропускайте да обяснявате действията си.
Не слушането на радио, песнички, а живата реч дете-възрастен е основна при развитието на детската реч. До появата на първата действителна дума /около 1г./, развитието на езика преминава стадии на: гукане, артикулиране на определени звуци и изговаряне на срички. Първата дума при детето се ражда не от гукането, а от усвоените при общуването с възрастния думи. Говорът у всяко дете се формира индивидуално, но развитието е възможно само в условия на общуване. Всяко дете се ражда с вроденост да говори, но кога и как ще се научи да говори зависи от средата. Основните стадии в развитието на езика са: гукане / 2 мес./, лепет /4-8 мес./, първи смислени думи/ 1г./, съчетания от две думи / 1,6-2г./, прости изречения / 3г./, сложни изречения и беседа /4г./, на 5г. детето използва всички устни форми на диалогични и монологични изказвания. Първо се появяват съобщителните изречения, след това подбудителните и накрая въпросителните. Интересен феномен е т.нар. автономна реч при децата, когато играейки си сами си говорят.