Полезна и практична информация за бъдещи и настоящи майки

Рубрика: Децата – нашите учители

Случвало ли ви се е да се чувствате:

  • Неразбрани
  • Невидяни
  • Нечути

Да говорите, а сякаш думите не достигат до другия?

Да полагате усилия и грижа у дома, на работа, за приятел и да оставате с привкус на недооцененост?

Не винаги причината за нарушена комуникация се крие в липсата на емоционална свързаност.

Всички ние израстваме с различни модели на поведение. В това число влизат и възприятията ни за любов и подкрепа. И ние самите отдаваме обич, грижа, подкрепа и внимание по начина, по който ние имаме нужда да получим. Но може да се случи така, че това да не съответства на емоционалността на партньора ни. Или дори на нашето дете.

ЗАЩОТО ВСИЧКИ НИЕ ИМАМЕ РАЗЛИЧНИ ЕМОЦИОНАЛНИ ЕЗИЦИ.

Петте основни езика на любовта (или емоционални езика) е метод, разработен от Гари Чапман, семеен консултант.

Юношеството е периодът, в който се развива логичната мисъл . Период, в който е важно да разберем кои сме и да усетим независимост. Тестваме и анализираме понятията за ценност, които сме унаследили в семейството.

Период на проба-грешка. Поле на учене. Понякога може да бъде предизвикателен и не лек. Много можем да говорим за детско-юношеската психика, но днес ще разгледаме емоционалните езици при децата.

Емоционален език 1 – Утвърждаващи думи

Тези деца имат нужда да чуват подкрепата ви, да им казвате, че са „прекрасни“, „ти можеш“, „справяш се чудесно“, „аз винаги ще те обичам“…

Необходимо е често да утвърждавате тяхната стойност вербално. При този език вербалният спор и принуди често могат да подтикнат детето към бунт.

Емоционален език 2 – Физическо докосване

Всички знаем, че един юноша може да се засрами или разбунтува, ако майка му го прегърне/целуне и то пред приятелите му.

Но от друга гледна точка, какво правим, ако това е езикът на нашето дете? Всичко зависи от това кога и как ще проявите жестовете на нежност.

Емоционален език 3 – Пълноценно време

Фокусът тук е да бъдете заедно истински – не просто пространствена близост. Какво означава това – детето ви трябва да усеща насоченото към него внимание и отдаденост. Нужно е да се научим да говорим с младежа, а не на младежа. Тоест да не назидаваме, а да чуем истинските емоции и потребности.

Как се общува в пълноценното време –

Добре е да поддържаме зрителен контакт, да не правим друго през това време (примерно да хвърляме поглед и на социалните мрежи), вслушвайте се в чувствата му – какво иска наистина да каже, не го прекъсвайте, зачитайте емоциите и накрая може да поискаш да споделиш своята гледна точка, но не през позицията на спор и оставаш спокоен, ако на този етап той НЕ иска да чуе. Хубаво е да отделяте по няколко минути в отдаден разговор, но многократно през деня.

Емоционален език 4 – Дела на помагане

Любящата помощ не означава робство. Още в момента, в който избираме да бъдем родители, ние правим избор, ориентиран към служене, грижа, даване.

Подкрепяйки 4-годишното си дете в дейността му е едно. Важно е да осъзнаваме промяната на потребностите с годините и да учим нови диалекти в изразяването на този език. Всяко дете има специфична нужда да усеща подкрепата ви чрез действие – позволете си да проучите чрез проба кое е значимо за него.

Емоционален език 5 – Подаръци

Подаръците се възприемат в този аспект като видимо свидетелство за емоционална любов. Тези дарове правим не защото детето е „заслужило“ или използваме стратегията за манипулация. Това е израз на споделяне на безусловната родителска обич.

Това не е поведение, целящо да посее меркантилност в отношенията.

Може да изградите специална церемониалност в изкуството на даването. Детето ви да усети колко специално и ценно е.

Всички ние имаме емоционални резервоари – термин, използван в работата на д-р Рос Кембъл и Гари Чапман.

Когато не отдаваме чиста любов, децата ни остават с празни резервоари.

Наблюдавайте детето си и задавайте индиректни въпроси, за да усетите какво е важно за него и какво го прави щастливо. Опитвайте различни неща и открийте неговия език.

Децата ни, както и повечето от нас – възрастните – имаме нужда от владеенето на всички 5 езика. Но често има 1, който ни е много важен.

Любовта и приемането са основните потребности на всеки човек.

Много често се фокусираме в това, което получаваме и ставаме консуматори на отношенията си.

Всъщност от 3 години изпробвам през различни аспекти от живота си теорията, че светът е огледало. Всичко всъщност отразява нас, нашата сянка и подтиснати нужди, емоции, потребности.

И всеки път се убеждавам колко безотказно работи това.

Децата ни не са изключение – те отразяват нашите собствени детски травми.

Тяхното поведение „събужда“ онази неизлекувана емоция, когато сме били деца. Начинът, по който сме се чувствали.

И тези ситуации се появяват с единствената цел – да се изцелим, освободим и да преживеем по правилен начин случващото се. Всичко започва от нас!