Педиатрите препоръчват да не оставяме бебето пред екрана на телевизора или телефона преди 18-месечна възраст. Проучванията показват, че 92,2% от децата на една година вече са използвали мобилно устройство, като някои са започнали още на 4 месеца. Как им се отразява това – четете по-надолу.
Ранно развитие на мозъка
Много родители казват: “Но моето бебе много се забавлява, гледайки телевизия или взирайки се в таблета, докато се храни!” Бебетата може да се взират в ярките цветове и движението на екрана, но мозъците им не са в състояние да разберат смисъла от всички тези странни картини.
Отнема около 18 месеца, докато мозъкът на бебето се развие до точката, в която символите на екрана започват да представляват своите еквиваленти в реалния свят.
Това, от което бебетата и малките деца най-много трябва да се научат, е взаимодействието с хората около тях. Това не означава, че те не трябва да водят видео разговор с баба и дядо или родител, който е в отдалечена точка на България или света за определен период от време, но когато става дума за ежедневно изучаване на света, те трябва да докосват нещата, да ги разклащат, да ги хвърлят и най-вече да виждат лицата и чуват гласовете на тези, които обичат най-много. Приложенията могат да научат малките деца да докосват и плъзгат с пръст по екрана, но проучванията показват, че тези умения не се превръщат в обучение в реалния свят.
В следващите редове ви предлагаме някои здравословни навици за използване на цифрови медии за бебета, малки деца и деца в предучилищна възраст.
Каква е вредата?
Разбира се, бебетата и малките деца не получават нищо от гледането на телевизия, но ако е видно, че им харесва, каква е вредата? Ако малко телевизия е това, което ви е необходимо, за да се нахрани детето, не е ли по-добре за тях, отколкото, да речем, да не се храни добре?
Да, гледането на телевизия е по-добро от гладуването, но е по-лошо от това да не гледа телевизия. Голям брой изследвания сочат, че гледането на екрана преди 18-месечна възраст има трайни отрицателни ефекти върху езиковото развитие на децата, уменията за четене и краткосрочната памет. Освен това допринася за проблеми със съня и вниманието.
Ако „ти си това, което ядеш“, тогава мозъкът е това, което преживява, а видеоразвлеченията са като умствена нездравословна храна за бебетата и малките деца.
Проблемът не е само в това какво правят малките деца, докато гледат телевизия; всъщност става дума за това, което те не правят. По-конкретно, децата са програмирани да се учат от взаимодействието с други хора. Изражението на лицето, интонацията на гласа и езикът на тялото между малко дете и родител са ключови за детското развитие. Всеки път, когато една от страните в това взаимодействие, дете или родител, гледа телевизия, обменът спира.
Едно малко дете научава много повече от звуците в кухнята, докато готвите, отколкото от гледането на екрана за същото време, защото от време на време двамата се поглеждате и взаимодействате вербално и невербално.
Просто включването на телевизора на заден план, дори ако „никой не го гледа“, е достатъчно, за да забави езиковото развитие. Обикновено родителят говори около 940 думи на час, когато наоколо има малко дете. При включен телевизор този брой пада под 770! По-малко думи означават по-малко учене.
Малките деца също се учат да обръщат внимание и да го задържат за продължителни периоди от време и деца, които гледат повече телевизия, са по-склонни да имат проблеми с обръщането на внимание на 7-годишна възраст. Видеопрограмирането непрекъснато се променя, постоянно е интересно и почти никога не принуждава детето да се занимава с каквото и да било. След 2-годишна възраст нещата се променят, поне донякъде. През предучилищните години някои деца наистина научават умения от образователната телевизия. Добре разработените предавания могат да научат децата на грамотност, математика, наука, решаване на проблеми и просоциално поведение. Децата извличат повече от интерактивни програми като Дора Изследователката и Улица Сезам, когато отговарят на въпросите на героите.
Какво можете да правите:
Естествено децата научават повече, когато гледат телевизия или използват приложения с родител. Съдържанието има голямо значение. Всички програми образоват децата за нещо, но се придържайте към тези, които са предназначени да учат децата на език и математика например. Независимо от съдържанието, ограничете времето за електронно забавление на вашето дете до 1 час на ден до петгодишна възраст, като отново напомняме, че използването на телевизия или мобилно устройство за деца под 18-месечна възраст не се препоръчва изобщо.